مداخلات درمانی در دانش آموزان دچار شکست تحصیلی
سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱ ب.ظ
مداخلات درمانی در دانش آموزان دچار شکست تحصیلی
در نوجوانانی که هر سال به علت پشتکار کم در چند درس مردود می شوند الگوهای نا کارآمد مختلفی دیده می شود برای مشخص کردن مولفه های مختلف مشکل درمانجو ، سنجش کامل ضرورت دارد. درمانجویی ممکن است بخواهد از نظر تحصیلی موفقیت زیادی داشته باشد اما نتواند بر تمایلش به سهل انگاری و تعلل در کارهای مدرسه غلبه کند. درمانجویان دیگر ممکن است در برابر چیزی که آن را جلسه های مطالعه خسته کننده می نامند احساس ناتوانی کنند و بیشتر مایل باشند به روش های جذابتر گذراندن وقت نظیر بیرون رفتن و...بپردازند بعضی از فراوانترین الگوهای همراه با پشتکار ناپسنده در انجام کارهای مدرسه را ذکر می کنم و سپس به اینکه چگونه به این چنین مراجعانی کمک کنیم خواهیم پرداخت.
شرایط خانوادگی آسیب زا
اختلال های روانی والدین
الکلیسم و اعتیاد والدین
تعارض های زناشویی
کودک آزاری
نگرشهای ناکارآمد والدین
عدم وجود محیط ساکت و آرام
والدین سهل انگار
اختلال های عاطفی نوجوان
عدم وجود مهارتهای مطالعه و سازماندهی
تعلل و سهل انگاری بیش از حد
ضعف در مدیریت زمان
انگیزش تحصیلی اندک و قصد ترک تحصیل
با من همراه باشید در ادامه از روشهای جذاب مداخلات درمانی بحث خواهم نمود.
مداخلات
1- آموزش «مهارت خود هشیاری »در جلسات انفرادی تا رفتار درمانجو، نظارت و پایش گردد.
ابتدا از او خواسته می شود تمام رفتارهای مطالعه خود را در طی هفته ثبت نموده تا اطلاعات پایه گردآوری گردد. برای کسب اطلاعات دیگر ،برگه فعالیت روزانه، با راهنمایی درمانگر ثبت شود تا فعالیتهای دیگر نظیر تاثیر همسالان، تلویزیون، گفتگوهای تلفنی، بحثهای همیشگی والدین و درگیری اعضای خانواده و در کل نحوه سپری نمودن شبانه روز فرد مشخص گردد که در این بین عواملی که باعث مختل نمودن جریان مطالعه نوجوان می باشند کاملا و به صورت شفاف مشخص خواهد شد.
2-تغییر الگوهای تعاملی والدین با نوجوان فوق العاده مهم است. مخصوصا با والدین نوجوانانی که در اوایل نوجوانی هستندو نظارت و کنترل کارآمد والدین مسئله مهمی است.
3-روشهای کنترل محرک حتما بایستی معرفی گردند.(تعیین مکان مناسب، استراحت های کوتاه، استفاده از کتابخانه عمومی برای بعضی از مراجعین، و مشخص نمودن کلیه محرکات تاثیرگذار در مطالعه فرد)
4-تدوین دستورالعمل توسط درمانجو برای ارزیابی خود
پرسش می کنیم که چند ساعت مطالعه در روز برای شما کافی است بر اساس رضایت درمانجو یک برنامه مطالعاتی زمانبندی شده آسان با همکاری خود او تهیه می شود و بین درمانجو و درمانگر قرارداد بسته می شود تا خود را ملزم به اجرای قراردادنماید و در صورت انجام از روشهای تقویتی که در قرارداد ذکر شده استفاده نماید و شادی را در خود بیافریند مثلا پس از انجام قرارداد می تواند از فوتسال لذت ببرد.
5- ضعف در مدیریت زمان یک مولفه مهم در شکست تحصیلی مداوم است. در این حالت نوجوان سعی بسیار زیادی می کند اما در آخر پیشرفت کمی بدست می آورد برای چنین درمانجویانی آموزش مدیریت زمان در کنار بازسازی شناختی باید کار گردد.
6- گاه پشتکار ناکافی نوجوان در انجام تکالیف مدرسه ناشی از تنفر شدید آنها از مدرسه، درس و میل شدید به ترک تحصیل است در چنین مواقعی می توان کمک کرد تا دید واقع گرایانه ای درباره فرصتهای شغلی کوتاه مدت و بلند مدت احتمالی خود(با تحصیل یا بدون تحصیل) بدست آورد.
تغییرات احتمالی در زندگی، روابط خانوادگی پس از تحصیل موفق و پس از ترک تحصیل را کمک نماییم تصور نماید . ترتیب جلسات خانوادگی و صحبت با مدیر مدرسه و مداخله های حل مساله و آموزش و برنامه ریزی هدف بسیار مفید است .
7-
خسته شدم 10 تای جذاب بعدی را در روزهای آینده خواهم نوشت.
- ۹۵/۰۲/۲۸