مشاوره تخصصی کودک و نوجوان و بهبود کیفیت زندگی

شما قطعاً و باید عاشق جسم و روح خودتان باشید.

مشاوره تخصصی کودک و نوجوان و بهبود کیفیت زندگی

شما قطعاً و باید عاشق جسم و روح خودتان باشید.

سلام خوش آمدید

۲۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است


سومین روز درگذشت داماد عزیزمان، کارگر ساده ای که زیر دیوار کاخ سازان بی وجدانی که با پول های کثیف و نجس تر از خون سگ بدون رعایت نکات ایمنی ساختمان سازی در اثر فروریختن دیوار باعث فوت شوهر خواهرم مرحوم قهرمان منور گردید و سه بچه و زنش، با کوله باری از غم و رنج ماندند و این حادثه را مادرم، مادر عزیزتر از جانم نتوانستند تحمل نمایند و او نیز در سومین روز این عزیز از دست رفته، به دیار باقی شتافتند. و ما ماندیم حسرت و غم و تنهایی و چاره ای جز صبر و تحمل نداریم. مادرم در 14خرداد به رحمت ایزدی رفتند. 

خدایا چه کنم، خدایا...    

  • ۰ نظر
  • ۲۳ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۱
  • صالح خوش نفس


السلام علیک یا روح الله


سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام تسلیت باد.

  • ۰ نظر
  • ۱۴ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۴۱
  • صالح خوش نفس

مهارت کنترل خشم:

Ø      خشم وعصبانیت احساسی است که میزان آن از تحریک خفیف و احساس رنجش تا خشمی شدید و جنون آمیز در نوسان است.

Ø      خشم واکنش ذاتی به ناکامی و بد رفتاری محسوب می شود.

Ø      همه ما ناگزیر ، در طول زندگی با موقعیتهایی روبرو  می شویم که ما را خشمگین می کنند.

Ø      ویژگی خشم این است که در عین حالی که جزئی از زندگی است ، می تواند ما را از رسیدن به اهدافمان باز دارد.

Ø      احساس خشم یک احساس طبیعی است ، همانگونه که سیل یک پدیده طبیعی است.

Ø      ما در طول تاریخ یاد گرفته ایم که در مسیر سیل ، سد بزنیم و از انرژی آن در جهت تولید برق ، آب آشامیدنی و آبیاری و زمینهای کشاورزی استفاده کنیم.

Ø      بنابراین اگر ما یاد نگیریم که چگونه خشم خود را کنترل کنیم ، خشم کنترل ما را بدست خواهد گرفت

*        علل خشم

اعتقاد بر این است که ما معمولا توسط دیگران و یا محرکهای بیرونی خشمگین و عصبانی می شویم. ولی بنظر می رسد که حد فاصل بین محرک ناخوشایند و بروز خشم وعصبانیت  ،عوامل یا فیلترهایی وجود داشته باشد.

 

*        عوامل محیطی

Ø      محیطی که وقایع ناخوشایند یا محرک های بیرونی خشم برانگیز در آن تجربه می شوند ، نقش مهمی در نتیجه نهایی به عهده دارند.به احتمال زیاد لگد شدن پای شما در هر یک از موقعیتهای زیر می تواند عکس العملهای مختلفی را از طرف شما شکل دهد:

Ø      در مراسم عروسی خواهر یا برادرتان ( ممکن است با گفتن یک جمله خنده دار عکس العمل نشان دهید )

Ø      برای وارد شدن به استادیوم برای دیدن مسابقه نهایی جام جهانی فوتبال بین تیم ایران وبرزیل  ( احتمالا به خودتان خواهید گفت : حتی اگر کفشهایم هم گم شوند ارزشش دارد )

*        عوامل هیجانی

Ø      وقتی که ما دارای احساسات مثبت یا احساسات منفی هستیم ، واکنش ما به موقعیتهای خشم برانگیز تفاوت خواهد داشت.

Ø      بعنوان مثال اگر خبر قبولی خود در امتحانات کارشناسی ارشد را بشنوید ، قطع برق و گرمای هوا برایتان لذتبخش خواهد بود وبرعکس اگر قبول نشوید ، احساس منفی بوجود آمده ، بر ناخوشایندی قطع برق خواهد افزود.

*        عوامل جسمانی

Ø      تحقیقات حاکی از آن است افرادی که به دردهای مزمن دچار هستند نسبت به دیگران احساس ناراحتی و خشم بیشتری دارند.

*        نگرش وتفکر فرد

Ø      در ارتباط با ارتباط نگرش و تفکر با خشم و عصبانیت کافی است که بیاد آوریم حتی افرادی که با یک پس زمینه فرهنگی و محیطی مشترک ، حالتهای هیجانی یکسان و وضعیت سلامت جسمانی شبیه به هم ، در مواجهه با یک موقعیت خشم بر انگیز قرار می گیرند ، چقدر متفاوت عکس العمل نشان می دهند.

*        نگرش و تفکر افراد

افکار مهمترین جزء روانی انسان محسوب می شود. به نظر   می رسد که به رغم اهمیت عوامل محیطی ، فرهنگی ،  هیجانی و جسمانی در بروز خشم و عصبانیت ، افکار نقش مهمی در ایجاد حالتهای احساسی و هیجانی بعهده داشته باشند.

اگر دارای این نگرش باشیم که باید همیشه اطرافیان ما افراد منصف ، منطقی ، ملاحظه کار ، مودب و... باشند، به احتمال زیاد خلاف نگرش فوق حال ما را بد خواهد کرد.

*        عوامل فرهنگی

Ø      عوامل فرهنگی متعددی در بروز عصبانیت نقش دارند. هر یک از افراد بنا به پیشینه فرهنگی متفاوت در مواجهه با موقعیتهای خشم برانگیز عکس العمل های متفاوتی نشان می دهند:

Ø      فردی که داد زدن در خرده فرهنگ او رفتاری بهنجار محسوب می شود.

Ø      فردی که خشونت در خرده فرهنگ او به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

Ø      فردی  که در خانواده ای بزرگ شده است که ناملایمات و سختی ها بعنوان عواملی محسوب می شوند که منجر به رشد و توانمندی       می شوند.

*  در نگاه اول به نظر می رسد که در مواجهه با موقعیتهای خشم برانگیز ، دو راه حل بیشتر نداریم:

1- به دل ریختن عصبانیت 2- بروز دادن عصبانیت

*        به نظر شما به دل ریختن عصبانیت روش درستی است ؟

Ø      به عقیده شما در صورتیکه در مواجهه با موقعیتهای خشم بر انگیز، دائما عصبانیت خود را فرو ببریم با چه مشکلاتی مواجه می شویم؟

*  بسیاری از یافته های علمی دال بر این است که فرو بردن دائمی خشم به عنوان تنها روش مواجهه با موقعیتهای خشم برانگیز ، پیامد های


 روانشناختی ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.


* افسردگی رایج ترین مشکل ناشی از این شیوه است.ضمن اینکه یافته هایی هم وجود دارد که به دل ریختن عصبانیت باعث تاثیرات 


نامطلوب جسمانی نظیر تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فرد بیشتر در معرض ابتلائ به بیماریهای عفونی و جسمانی قرار می گیرد.

*به عقیده شما در صورتیکه در مواجهه با موقعیتهای خشم برانگیز روش ما این باشد که دائما عصبانیت خود را به شکل غریزی نشان دهیم با چه مشکلاتی مواجه می شویم؟

Ø تحقیقات به ما کمک می کند تا از این شیوه هم صرف نظر کنیم.چرا که دائما خشمگین بودن ، مثل به دل ریختن عصبانیت ، سلامتی ما را در معرض خطر قرار می دهد.

Ø افزایش ضربان قلب ، فشار خون و افزایش فعالیت غدد درون ریز عواملی هستند که در  دراز مدت تاثیرات منفی عدیده ای بر دستگاههای مختلف بدن از قبیل قلب و عروق ، ایمنی و هاضمه بر جای می گذارند.

Ø تاثیرات منفی خشم محدود به بدن وجسم نیست بلکه روح و روان ما هم آسیب می بیند.

Ø بعد از اینکه فرد خشمگین شد دچار ناراحتی می شود، ناراحتی از اینکه چرا عصبانی شده است و بدین ترتیب خشم بتدریج احساس رضایت فرد را از زندگی تضعیف می کند.

Ø حال با این توضیحات ، به نظر شما فردی که دارای مهارت کنترل خشم است ، در موقعیتهای خشم برانگیز به چه شکل عمل می کند؟

*        لطفا به سوالات زیرفکرکنید:

* آیا در مواجهه با موقعیت های خشم برانگیز بر احساسات خودآگاهی دارید؟

*آیا درطی فعالیت های روزمره،سعی می کنید توان خود را در مواجهه باموقعیت های خشم برانگیز افزایش دهید؟

*آیا در حین موقعیت های خشم برانگیز دارای راهبردهایی هستید که خشم به عصبانیت تبدیل نشود؟

*آیامیدانیدقاطعیت چه نقشی در موقعیت های خشم برانگیز  به عهده دارد؟

*        ویژگی های افراد ماهر درکنترل خشم

*  به گونه ای عمل نمی کنند که به خود آسیبی وارد کنند.

* به گونه ای عمل نمی کنند که به فرد یا افراد دیگر آسیبی وارد کنند.

*به حق و حقوق خود، آگاهی داشته و سعی می کنند  تا حد ممکن مانع از ضایع شدن حقشان شوند .

*مراقب هستند که خشم به پرخاشگری مبدل نشود

* به تهدید و  زور متوسل نمی شوند

* بدون متهم کردن فرد مقابل،مسؤلیت احساسات خود را    می پذیرند : بجای اینکه بگویند: (تو مرا عصبانی کردی.)  می گویند: (من عصبانی هستم.)

*  بجای قضاوت در باره شخصیت فرد مقابل ، در مورد موقعیت خشم برانگیز صحبت میکنند بجای (تو  آدم   شلخته ای  هستی) می گویند:( بهم ریختگی اتاق مرا ناراحت میکند)

* سعی میکنند که احساس خشم به درازا  نکشد

*  میتوانند با فرد مقابل، بدون اینکه کنترل خود را از دست بدهند،صحبت کنند.

*  سعی می کنند حرف هایی بزنند که بعد از عصبانیت از گفتن آنها پشیمان نشوند. سعی می کنند حرف هایی نزنند که بعد از عصبانیت از گفتن آنها پشیمان بشوند

*        مهارت های کنترل خشم

1- خودآگاهی هیجانی

Ø      درست است که وقتی ما در یک موقعیت خشم برانگیز قرار می گیریم ، امکان دارد که عصبانی شویم ، ولی اینکه آگاهی داشته باشیم که 


عصبانی هستیم نقش بسیار مهمی در کنترل کردن خشم ایفا میکند. این مرحله خود آگاهی هیجانی نامیده می شود.


Ø      منظور از خود آگاهی هیجانی این است که فرد به احساسات و هیجانهای خود در موقعیتهای مختلف آگاهی داشته باشد.

*        نحوه عمل خود آگاهی هیجانی در کنترل خشم

Ø      با گفتار درونی ، حالت هیجانی را در خود تشخیص می دهیم:

Ø      ” من در حال حاضر عصبانی هستم.“

Ø      ”من هم اکنون احساس می کنم که ناراحت شده ام.“

Ø      ”من احساس خشم می کنم.“

Ø      ما با گفتن این جملات ، مانع از این می شویم که خشم کنترل ما را بدست گیرد چرا که خشم دارای ویژگیهای فیزیولوژیکی و عصب شناختی بسیار دقیقی است که براحتی می تواند تفکر منطقی ما را تحت کنترل درآورد.

2- دومین عمل در مرحله خودآگاهی هیجانی این است که سعی کنیم به علت عصبانیت خود پی ببریم.

Ø      همانطور که قبلا اشاره شد عمده دلیل عصبانیت ، دیگران ، برخوردهای آنها و بعبارت دیگر محرکهای بیرونی نیست، بلکه افکار نا کارآمد و منفی ماست که موجب می شود خشم به عصبانیت تبدیل شود.

Ø      نمونه افکار ناکارآمد: ”همیشه همه افراد باید صحیح رفتار کنند.“

*        مهارت خنثی کردن خشم

برای خنثی کردن خشم از دو شیوه کلی استفاده می شود.

Ø      شیوه بلند مدتØ      شیوه کوتاه مدت

*        شیوه های بلند مدت

ü      روشهایی هستند که در دراز مدت باعث می شوند آستانه تحمل ما در موقعیتهای خشم برانگیز افزایش یابد. این شیوه ها باعث می شوند 


قبل از اینکه وارد موقعیتهای خشم برانگیز شویم با تمرین و ممارست بتوانیم مانع از این شویم که کنترل خشم از دست ما خارج شود.



ü      بعبارتی ، اثرات شیوه های دراز مدت این خواهد بود که مدتها بعد از انجام مکرر آنها ، ما قادر خواهیم شد که در موقعیتهای خشم 


برانگیز خشم خود را خنثی کرده و به آن اجازه ندهیم که کنترل ما را در دست گیرد.

1- ورزش های هوازی:

ü      روش بسیار سود مندی است که در دراز مدت منجر به افزایش توانایی خنثی کردن  خشم می شود.

ü      ورزش های هوازی جزئ فعالیتهایی هستند که در آنها  فرد در یک زمان نسبتا طولانی ، یک فعالیت منظم بدنی را انجام می دهد. طی این فعالیت ها ضربان قلب و تنفس بتدریج افزایش یافته و برای مدت زمانی ، فعالیت با حداکثر ضربان قلب و تنفس ادامه می یابد.

ü      ورزش هایی نظیر دویدن ، شنا کردن ، دوچرخه سواری، راه رفتن سریع ، کوه پیمایی جزء ورزش های هوازی هستند.

*        ورزش و اوقات فراغت

ü      معمولا ورزش و اوقات فراغت رابطه تنگاتنگی دارند. به این معنی که برای توانمند شدن در زندگی و بویژه در مواجهه با موقعیتهای خشم برانگیز لازم است که دارای اوقات فراغت باشیم.

ü      منظور از اوقات فراغت زمانهای آزاد ماست ، زمانهایی که می توانیم آنرا برای خودمان صرف کنیم.

*        آرمیدگی

آیا تا به حال کلمه آرمیدگی را شنیده اید؟

دومین روش موثر که در دراز مدت به ما کمک می کند که خشم خود را تحت کنترل در آوریم، آرمیدگی نامیده می شود.بسیاری از یافته ها دال بر موثر بودن این شیوه در کنترل هیجانهای ناخوشایندی نظیر خشم و اضطراب است.

*        پیش بینی

*        سومین روش برای خنثی کردن خشم در دراز مدت پیش بینی است. ما با تجربه و آموزش یاد گرفته ایم که چگونه از خطرهای احتمالی احتراز کنیم.( همه ما می دانیم که احتمال تصادف  وقتی که چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز است ، بسیار بالاست.)

*        بدین ترتیب ما با پیش بینی کردن ، علاوه بر اینکه خود را در معرض موقعیتهای خشم برانگیز قرار نمی دهیم ، آمادگی لازم جهت مواجهه با آنها را نیز در خود ایجاد می کنیم.

ü      لازم به ذکر است که وضعیت های جسمانی زیر، پیش بینی کننده های بروز خشم و عصبانیت در افراد است:

ü      خستگی

ü      گرسنگی

ü      تغییرات هورمونی که در دوره های بلوغ ، عادت ماهیانه و زایمان روی می دهد.

ü      دردهای مزمن یا حاد

ü      وابستگی جسمانی یا روانشناختی ( اعتیاد به موادی نظیر الکل ، و....

*        تخلیه احساسات منفی گذشته

ü        یکی از روشهایی که باعث می شود تحمل موقعیتهای خشم برانگیز در فرد افزایش یابد ، کم اثر کردن احساسات منفی و خشمگینانه در گذشته است.

ü      اینکه هر کدام از ما در حال حاضر نسبت به موقعیتهای خشم برانگیز گذشته زندگی خود چه احساسی داریم و این احساسات چه تاثیری بر ما می گذارند ، عاملی است که در توانایی خنثی کردن خشم های فعلی ، موثر خواهد بود.

ü      هر یک  از ما در گذشته ، در موقعیتهایی قرار داشته ایم که هنوز هم با گذشت مدتها ، باز هم ممکن است یادآوری آن موقعیت  ، ما را ناراحت کند. انباشته شدن احساس خشم ناشی از اتفاقات گذشته ، از جمله عواملی است که باعث می شود در دراز مدت قدرت تحمل ما کاهش یابد ،

ü      بنا براین برای اینکه آستانه تحمل ما بالا رود لازم است که به خشمهای گذشته خود بپردازیم. اگر فرد مقابل در دسترس است  لازم است که قاطعانه با او صحبت کرده و در رابطه با موقعیت بوجود آمده بین خود و او به مصالحه برسیم. اگر فرد در دسترس نیست توصیه می شود که هم خود وهم او را ببخشیم.

*        مزیت روش های دراز مدت

ü      بکار بردن مکرر ومستمر آنها در طولانی مدت باعث می شود که اولا براحتی عصبانی نشویم .

ü      دوما در صورت بروز خشم ، سریعتر و راحتتر آنرا کنترل کنیم.

ü      ویژگی اصلی روش های دراز مدت در این است که حتما باید از قبل شروع شده باشند و یا از هم اکنون شروع شوند تا در آینده از مزایای آن استفاده کنیم.

*        روش های کوتاه مدت

ü      بعلت اینکه روش های درازمدت در زمان طولانی تری     باز دهی دارند ما برا ی مقابله با خشم به روش هایی احتیاج داریم که سریعتر به نتیجه برسند و به ما در خنثی کردن خشم کمک کنند.

ü      به نظر شما با استفاده از چه روش هایی می توان در حین موقعیت ، خشم بوجود آمده را خنثی کرد؟

*        خود آگاهی هیجانی

ü      خودآگاهی هیجانی در موقعیتهای خشم برانگیز بسرعت مانع    می شود که فرد کنترل خود را از دست بدهد.

ü      من در حال حاضر چه احساسی دارم؟

ü      من در حال حاضر خشمگینم.

ü      اینکه از خودمان ، وضعیت هیجانی خود را سوال کنیم و اینکه به آن جواب بدهیم، عامل اولیه و اساسی خود آگاهی هیجانی محسوب می شود.

ü      خود آگاهی هیجانی باوجودیکه اولین مرحله کنترل خشم محسوب می شود ولی دارای اثرات کوتاه مدت جهت خنثی کردن خشم نیز می شود.بهمین علت است که خودآگاهی هیجانی جزء روش های کوتاه مدت نیز در نظر گرفته می شود.

*        تنفس عمیق

ü      عموما هیجانها و خصوصا خشم ، یک پدیده روانی صرف نیست بلکه اجزاءجسمانی و فیزیولوژیک نقش مهمی دربروز آن دارند.

ü      همانطوری که می دانیم فشارخون ، ضربان قلب ، تعداد تنفس ، دمای بدن و سرعت سوخت و ساز جزء متغیرهای جسمانی هستند که در 


هنگام خشمگین شدن ، بعلت فعالیت دستگاه عصبی خودکار ، افزایش می یابند.

ü      از بین متغیرهای فوق ، تنفس ، فعالیتی است که می توان سریعتر بر آن متمرکز شد و بوسیله دم و باز دم های عمیق فعالیت آن را تحت 


کنترل درآورد.

ü      تنفس عمیق می تواند بر ضربان قلب و درنتیجه فشار خون اثر گذاشته و بدین ترتیب می توان با تنفس عمیق مانع از بالا رفتن فعالیت 


اجزاء جسمانی شد.


*        روش های حواس پرتی

*یکی دیگر از روش های خنثی کردن خشم در موقعیت، بکار بردن روش های حواس پرتی است.

به نظر شما یک روش حواس پرتی چگونه باعث خنثی شدن خشم می شود؟

*آنچه در حواس پرتی اتفاق می افتد این است که دقت و توجه ما از موضوع اصلی منحرف می شود و موضوعات فرعی مورد توجه قرار می گیرند.

* حواس پرتی در کلاس درس وهنگام مطالعه جزء شناخته شده ترین مواردی است که به احتمال زیاد همه ما آن را تجربه     کرده ایم.

* همینطور در ارتباطات اجتماعی باید دقت کافی به صحبت های طرف مقابل داشته و عکس العمل های مناسب نشان دهیم تا ارتباطی دو طرفه و هدفمند شکل گیرد.

* با این حال موقعیتهایی وجود دارد که تمرکز کار کرد طبیعی و سازگارانه خود را از دست می دهد. غرق شدن در احساس ها و هیجانهای منفی و ناخوشایند از قبیل خشم ، اضطراب ،غم و... وقتی بوجود می آید که فرد  تمرکز خود را قطع نکند. در اینگونه مواقع است که استفاده آگاهانه و ارادی از حواس پرتی باعث می شود که از باتلاق های هیجانی راحت  تر خلاص شویم.

ü منطق استفاده از روش حواس پرتی در این است که ذهن ما دارای این ویژگی است که نمی تواند در آن واحد به دو مسئله فکر کند. 


وقتی که در مواقع خشم ، حواس خود را معطوف به موضوعات حاشیه ای کنیم ، ذهن از حواس تاثیر گرفته و بدین ترتیب از فکر کردن و بال 



و پر دادن بیشتر به خشم دور می شویم.

ü  شدید ترین حالت خشم این است که هم افکار ، هم احساسات و هم رفتار ما متمرکز بر موضوع خشم شود:

ü چقدر این اتفاق عصبانی کننده است! ” تفکر“

ü  حسابی ناراحتم !  ” احساس ”

ü  بخاطر این کارت هیچ وقت تو را نمی بخشم ! ” رفتار کلامی ”

ü  با او دست به یقه شدم ! ” رفتار غیر کلامی ”

*  به نظر شما روش های حواس پرتی شامل چه روش هایی هستند؟

الف : شمردن اعداد

شمردن اعداد یک فعالیت ذهنی است که احتیاج به تمرکز دارد . دنبال کردن یک سری از اعداد ، می تواند حواس ما را از موقعیت خشم بر انگیز پرت کرده و بدین ترتیب توان خنثی کردن ما افزایش یابد.

ب : به یاد آوردن شعر

یکی از فوائد حفظ کردن شعر ، استفاده از آنها در موقعیت های خشم برانگیز در جهت خنثی کردن خشم است. بیاد آوردن و زمزمه درونی شعر ، فعالیتی است که باید ذهن بر آن متمرکز شود و همین مسئله باعث می شود که افکار مرتبط با خشم تضعیف شود.

* به یاد آوردن یک خاطره یا تصویر خوشایند:

* در ذهن هر کدام از ما خاطرات و تصاویری وجود دارد که به یاد آوردن آنها باعث احساس آرامش و شادی می شود. خاطرات بیاد ماندنی عید نوروز ، تعطیلات تابستانی ، مسافرت ها ، جشن تولدها ، تصویری از دریا ، یک نقاشی زیبا ،چهره فرد مورد علاقه و.....

ج : به یاد آوردن یک لطیفه:

یکی از توانایی های منحصر به فرد ما انسان ها ،خندیدن است. خنده خود یک هیجان خوشایند ومثبت است که در تقابل با هیجانهای منفی نظیر 


خشم ، غم ، اضطراب و .... قرار دارد. یکی از روش های معمول و مرسوم خندیدن و خنداندن ، لطیفه است.


انبساط و حالت آسودگی ناشی از شنیدن یک لطیفه، دقیقا مثل حالت خشم ، صرفا یک پدیده روانی نیست بلکه دارای مولفه های فیزیولوژیک هم 


می باشد.

د:  فکر نکردن:

ü فکر نکردن خود نوعی فکر کردن است که اتفاقا احتیاج به تمرکز بالایی دارد.

ü اینکه به هیچ تصویری نیندیشیم ، اینکه به هیچ محتوایی نپردازیم ، اینکه در ذهن با کسی یا چیزی در چالش نباشیم ، حالتی است که می تواند منجر به پرت شدن حواس ما از موضوع خشم برانگیز شود.

به نظر شما مرحله آخرکنترل خشم چیست؟

*        افراد در مواجهه با موقعیتهای خشم برانگیز عموما به چهار شکل عکس العمل نشان می دهند:

 گروه اول افرادی هستند که بصورت مشخص ، در هنگام خشم آن را فرو می خورند و هیچ عکس العملی نشان نمی دهند. به این افراد منفعل گفته می شود.

 گروه دوم افرادی هستند که برخلاف گروه اول به محض عصبانی شدن ، بصورت مشخص ،خشم خود را بروز      می دهند. به این گروه از افراد پرخاشگر گفته می شود.

 گروه سوم افرادی هستند که بصورت نامشخص پرخاشگری  می کنند. کله شقی ، اشکال تراشی ، مسامحه و پشت گوش انداختن از 


ویژگی های این گروه از افراد است.

 و در نهایت گروه چهارم افرادی هستند که بهترین و مناسب ترین برخورد را در مواجهه با موقعیتهای خشم برانگیز از خود نشان می 


دهند.

 افراد قاطع کسانی اند که دو مرحله قبلی کنترل خشم ( خود آگاهی هیجانی و خنثی کردن خشم ) را با موفقیت به پایان رسانده اند و 


در مرحله سوم یعنی برخورد قاطعانه، با قاطعیت یعنی بدون احساس ترس و بدون رفتار پرخشگرانه ، با فرد مقابلی که موجب خشم انها شده 


است گفتگو می کنند.


 منبع: سازمان آموزش و پرورش همدان، مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی

 

  • ۰ نظر
  • ۰۷ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۵۷
  • صالح خوش نفس


امام صادق علیه ‌السلام :الکادُّ عَلی عِیالِهِ کَالمُجاهِدِ فِی سَبیلِ اللهِ


کسی که برای خانوادۀ خود تلاش می‌کند همچون مجاهد در راه خداست.


He who strives to earn money for [the comfort of] his family is like one who fights in the way of Allah

کافی، ج 5، ص 88



امام علی علیه‌ السلام :الاِسْتِشَارَةُ عَیْنُ الهِدایَةِ وَقَدْ خاطَرَ مَنِ اسْتَغنَى بِرَأْیِهِ‏

مشورت چشمه هدایت است و هر کس نظر خود را کافی بداند خود را به مخاطره انداخته است.

Consultation is the chief way of guidance; he who is content with his own opinion endangers himself.

نهج‏ البلاغه، حکمت 211



امام باقر علیه السلام:لاَ شَرَفَ کَبُعدِ الهِمَّةَ


هیچ شرافت و افتخاری چون بلند‌همّتی نیست.


There is no glory like high-mindedness

بحار الأنوار، ج75، ص165

  • ۰ نظر
  • ۰۷ خرداد ۹۵ ، ۰۲:۳۵
  • صالح خوش نفس

A young man asked Socrates the secret of success. Socrates told the young man to meet him near the river the next morning. They met. Socrates asked the young man to walk with him into the river. When the water got up to their neck, Socrates took the young man by surprise and swiftly ducked him into the water.

The boy struggled to get out but Socrates was strong and kept him there until the boy started turning blue. Socrates pulled the boy’s head out of the water and the first thing the young man did was to gasp and take a deep breath of air.

Socrates asked him, "what did you want the most when you were there?" The boy replied, "Air". Socrates said, "That is the secret of success! When you want success as badly as you wanted the air, then you will get it!" There is no other secret.

 

موفقیت و سقراط

مرد جوانی از سقراط رمز موفقیت را پرسید که چیست. سقراط به مرد جوان گفت که صبح روز بعد به نزدیکی رودخانه بیاید. هر دو حاضر شدند. سقراط از مرد جوان خواست که همراه او وارد رودخانه شود. وقتی وارد رودخانه شدند و آب به زیر گردنشان رسید سقراط با زیر آب بردن سر مرد جوان، او را شگفت زده کرد.

مرد تلاش می کرد تا خود را رها کند اما سقراط قوی تر بود و او را تا زمانی که رنگ صورتش کبود شد محکم نگاه داشت. سقراط سر مرد جوان را از آب خارج کرد و اولین کاری که مرد جوان انجام داد کشیدن یک نفس عمیق بود.

سقراط از او پرسید، " در آن وضعیت تنها چیزی که می خواستی چه بود؟" پسر جواب داد: "هوا"

سقراط گفت:" این راز موفقیت است! اگر همانطور که هوا را می خواستی در جستجوی موفقیت هم باشی بدستش خواهی آورد" رمز دیگری وجود ندارد.

  • ۰ نظر
  • ۰۷ خرداد ۹۵ ، ۰۲:۰۰
  • صالح خوش نفس

روش آرام سازی عضلانی:


 روشی بسیار مؤثر در کاهش اضطراب و آرام ساختن بدن و ذهن می باشد. کارایی این شیوه بخاطر وجود ارتباط بین تنش عضلانی و تنش روانی است. وقتی از نظر روانی احساس فشار می کنیم، بطور خودکار عضلاتمان هم دچار تنش شده و منقبض می گردند. عکس این مسأله هم صادق است. از اینرو فراگیری شیوه ای که بتوانیم از طریق آن عضلاتمان را از تنش رها سازیم می تواند به آرامش روانی ما نیزکمک کند.
برای این منظور بایستی مکانی آرام با نوری ملایم انتخاب کنید. تا حد ممکن محیط عاری از محرکهای محیطی (سر و صدا ، گرما یا سرما ؛....) باشد. لباس آزاد و راحت به تن کرده و اگر کمربند، جوراب ، کش ، گیره مو ، گوشواره ، گردن بند یا هر چیزی که به بدنتان فشار می آورد دارید،از خود دور کنید. 
روزانه حدود 15 تا 30 دقیقه به انجام آرام سازی بپردازید و در هر مرحله به احساساتی که بعد از تنش زدایی به سراغتان می آید، تمرکز کنید. 
قبل از شروع تمرین برای میزان تنش و اضطرابتان مقیاسی از 5 تا 100 در نظر گرفته و به اضطراب خود نمره بدهید.
روی زمین یا تخت دراز بکشید، پاها قدری از هم فاصله داشته باشد ، دست ها را به موازات بدن قرار داده ونگاه خود را به سقف بدوزید. برای کارآیی بیشتربهتر است چشمان خود را ببندید.
دستورالعمل زیر را برای گروههای مختلف عضلاتتان (هر عمل 2 مرتبه) اجرا کنید:
ابتدا چند نفس عمیق به این صورت بکشید: دم را از بینی شروع کرده شش ها را کاملا پر از هوا کنید و حدود 3 ثانیه آنرا در سینه نگه دارید. سپس آرام آرام بازدم را از دهان انجام دهید. تا جایی که ممکن است بازدم را طولانی تر کنید.
دستها و بازوها:
همین عمل را برای دست چپ انجام دهید. به تفاوت حالتی که بین تنش و آرامش بعد از آن وجود دارد کاملا دقت کنید. 
حال هر دو دست را بدون اینکه بازوها اززمین جدا شود آرام آرام به طرف صورت آورده و همزمان مشت کنید. انقباض را در بازو و ساعد خود حس کنید. چند لحظه در همین حالت مانده و سپس آرام دستها را به حالت اول برگردانید. اختلاف بین تنش و تنش زدایی را به خاطر بسپارید. 
کف دستها را به زمین یا تخت فشار داده و تنش را در عضلات پشت بازوهایتان حس کنید. سپس آرام به حالت اول برگردید. 
حس می کنید دست راست،ساعد راست،بازوی راست،دست چپ،ساعد چپ و بازوی چپ کاملا آرام شده و از سایر اعضای بدنتان گرمتر و سنگین تر شده اند. نفس عمیق بکشید و با هر بازدم افکار مزاحم را از ذهن بیرون کنید.
شانه ها:
دستها را بدون بلند کردن از زمین به طرف پاها پایین بکشید تا حس تنش در شانه ها ایجاد شود. کمی نگه داشته و آرام به حالت اول برگردید.
گردن: بدون تکان دادن بدن سر را به طرف راست چرخانده بطوریکه ماهیچه های طرف چپ گردنتان کشیده شود. کمی در همین وضعیت مانده و سپس سر را به حالت اول برگردانید. همین عمل را برای طرف دیگر گردنتان تکرار کنید.
بدون اینکه شانه ها از تخت یا زمین بلند شود سرتان را بلند کرده و چانه خود را به سینه نزدیک کنید. حس تنش در ماهیچه های پشت گردنتان ایجاد می شود. این حس را بخوبی به خاطر سپرده و آرام گردنتان را به حالت اول برگردانید. به اختلاف بین تنش و تنش زدایی دقت کنید.
عکس این حرکت را با فشار دادن سربه متکا برای ماهیچه های جلوی گردن انجام دهید.نفس عمیق بکشید.حس می کنید دستها،ساعدها و بازوان،شانه و گردنتان در آرامش عمیقی فرو رفته اند و از سایر اعضای بدن گرمتر و سنگین تر هستند. با کشیدن نفس عمیق می توانید این حس را افزایش دهید.
چانه و زبان:
حال نوک زبان را به سقف دهان فشار دهید. تنش را در زبان کاملا حس کرده و آرام به حالت اول برگردید.
احساس می کنید قسمتی از چانه و فک ، خصوصا زبان درسکون و آرامش قرار می گیرند. حال لب ها را روی هم گذاشته و بهم فشار دهید (مثل دو سر یک انبر) و بعد رها کنید. سپس لبها را غنچه کرده (مثل ادای حرف o ) به طوریکه وسط لبها ازهم فاصله گرفته و سوراخی ایجاد شود.انقباض را نگه داشته وآرام آرام به حالت اول برگردید. 
چشم ها:
حال ابروهایتان را به طرف بالا بکشید بطوریکه پیشانیتان چروک شود. کمی نگه داشته و آرام رها کنید.در حال آرامش قرار گرفته اید و حس می کنید فک،چانه،لبها،چشم ها،گردن،صورت و پیشانیتان گرم و سنگین شده اند. دستها و شانه هایتان بیش از قبل آرام شده اند. با کشیدن نفس عمیق هر بار آرامتر از قبل شوید. قدری احساس کرختی و سستی می کنید. در ذهن خود مرتبا این جمله را تکرار کنید: " من آرام و آرامتر می شوم."
سینه و شکم:
2 حرکت برای شکم داریم. ابتدا شکم را بطرف داخل کشیده و ماهیچه های آنرا منقبض کنید. کمی در همین وضعیت مانده و سپس آرام رها کنید. بار دوم تنش را از ناف هم پایین تر ببرید.احساس می کنید از دیافراگم تا پایین ناف در آرامش فرو رفته است. به اختلاف بین تنش و تنش زدایی دقت کنید. حال عکس عمل فوق را انجام دهید. شکم را مثل توپ گرد کرده و بیرون دهید. چند ثانیه در همین حال مانده و سپس رها کنید.نفس عمیق کشیده و همه تنش های سینه و شکم را با بازدم بیرون بفرستید. احساس می کنید دستها،بازوها،گردن،شانه،سینه و شکم در آرامش فرو رفته اند. بالاتنه شما گرم و سنگین شده است.
کمر و باسن:

برای انقباض کمر بدون حرکت اضافی کمی به آن قوس دهید ( مثل اینکه دستی زیر کمرتان باشد). کمی در همین حالت مانده و سپس آرام به حالت اول برگردید.زانوهای خود را بالا آورده و پاها را تا کنید تا حدی که پاشنه پاها به باسن نزدیک شود. تنش را در ماهیچه باسن احساس کنید و سپس آرام پاها را به حالت اول برگردانید.نفس عمیق بکشید.احساس می کنید ماهیچه های کمر و باسنتان آرام شده اند.
پاها:
پاها را کمی بیشتراز هم فاصله دهید. پاها را بدون خم کردن انگشتان از مچ به سمت بیرون فشار دهید. تنش را در ساق پاهایتان حس کنید و آرام پاها را به حالت اول برگردانید.
کمی پاشنه ها را از هم دور کرده و پاها را به طرف داخل بچرخانید. ضمن اینکه در پاها تنش دارید در مچ ها و ساق پا هم تنش ایجاد می شود. آنرا احساس کرده و سپس به حالت اول برگردید. این بار تنش را به ران بکشانید پاشنه ها را قدری به هم نزدیک تر کنید انگشتان پا را به سمت صورت بکشید. تنش را احساس کرده و سپس آرام آرام به حالت اول برگردید. به اختلاف بین تنش و آرامش دقت کنید .
حال پاها را به بیرون خم کنید بدون اینکه درزانوها حرکتی ایجاد شود کمی نگه دارید و سپس آرام آرام به حالت اول برگردید در این دو حرکت انگشتان پاها درتنش و آرامش شرکت می کنند. 
پاها را در حالتی که دوست دارید رها کنید حس می کنید ماهیچه باسن ،رانها،مچ،ساعد و پاها در آرامش هستند قسمت های نامبرده سنگین ترند و گرمای خوبی دارند و با بقیه قسمت های بدن قابل مقایسه اند. حال خوبی دارید می بینید که تمام بدن از دست ها به طرف شانه، صورت دستها و از کمر به طرف پاها در گرما و آرامش لذت بخشی قرار گرفته اند . نفس عمیقی بکشید . در حین بازدم تمام بدن را در حد نهایی آرام کنید. در آرامش خوبی به سر می برید. قبل از باز کردن چشم ها در مقیاس ابتدایی تنش خود را نمره دهید. هر موقع آمادگی دارید می توانید چشمانتان را باز کنید.
از دست راست شروع می کنیم. انگشتان دست راستتان را آرام مشت کرده و تا جاییکه تحمل دارید بهم فشار دهید. تنش را کاملا حس کنید. سپس آرام آرام مشت خود را باز کرده و وزن دستتان را روی تخت یا زمین بیندازید. 
شانه ها را آرام بطرف گردن بالا بکشید تا جایی که در ماهیچه های اطراف شانه تنش و فشار را حس کنید. تنش باید در شانه باشد،به گردن خود فشار نیاورید. آرام شانه ها را به حالت اول برگردانده و نفس عمیقی بکشید. دندانها را روی هم گذاشته و بهم فشار دهید. این تنش را حس کرده و سپس لبها را قدری از هم دور کنید تا تنش بیشتر شود. آرام به حالت اول برگردید.همانطور که چشمهایتان بسته است،به سمت راست نگاه کرده و تنش را در ماهیچه های چشم خود حس کنید. آرام به حالت اول برگردید. این عمل را برای سمت چپ،بالا و پایین هم انجام دهید. بهترین راه آرام سازی سینه ها کشیدن نفس عمیق است. عمیق تر از قبل نفس کشیده و آنرا 7-6 ثانیه در سینه نگهدارید. تنش را در سینه و پشت شانه ها حس کرده و سپس آرام بازدم را از دهان خارج سازید.
پاها را به اندازه 5 سانتی متر از زمین بلند کرده و تنش را در ماهیچه های ران خود حس کنید. کمی در همین حالت مانده و سپس آرام به حالت اول برگردید.

  • ۰ نظر
  • ۰۷ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۵۷
  • صالح خوش نفس

آیا شما شوهر خوبی هستید؟ (تست)

 

روابط بین همسران یک جریان پویاست و مدام تغییر می‌کند؛ به همین سبب حتی بهترین رابطه‌ها هم به مراقبت و پرستاری نیاز دارد و بهتر است هر چند وقت، مورد ارزیابی قرار بگیرند.

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت بین زوج‌ها، کیفیت روابط دوستانه و میزان‌شناختی است که از یکدیگر دارند. از این رو، سوال مهمی که شما به عنوان یک شوهر باید از خودتان بپرسید این است که تا چه حد درباره همسرتان و روحیات درونی‌اش شناخت دارید؟ آیا او را آن‌قدر خوب می‌شناسید که بتوانید ادعا کنید حتی بهتر از خودش او را می‌شناسید؟ یا‌شناختی در کار نیست و مثل دو غریبه، فقط کنار هم زندگی می‌کنید؟
آزمون پیش رویتان به شما خواهد گفت که چقدر برای همسرتان، شوهر خوبی هستید.

 به ۲۵ سوال آزمون با «بله» یا «خیر» جواب دهید
۱- در پایان یک روز کاری، وقتی خانمم را می‌بینم با تمام وجود از دیدن او خوشحال می‌شوم.
۲- من دوست‌های زیادی دارم اما علاقه من به خانمم بسیار بیشتر است و قابل مقایسه با آن‌ها نیست.
۳- این روز‌ها دقیقا می‌دانم که خانمم با چه مشکلاتی رو به رو است و چه مسائلی باعث ایجاد اضطراب و استرس در او شده است.
۴- اسم بعضی افرادی را که این اواخر باعث ناراحتی همسرم شده‌اند، می‌دانم و از دلایل ناراحتی همسرم از آن‌ها آگاه هستم.
۵- می‌توانم چندتا از آرزوهای بزرگ همسرم را خیلی شفاف توضیح بدهم.
۶- من می‌توانم درباره اینکه فلسفه همسرم از زندگی چیست و چه دیدگاه‌هایی برای موفقیت در زندگی دارد، صحبت کنم.
۷- می‌توانم اسامی اقوامی را که همسرم کمتر از آن‌ها خوشش می‌آید و تمایل کمتری به رفت و آمد با آن‌ها دارد، نام ببرم.
۸- احساس می‌کنم همسرم به خوبی مرا می‌شناسد و با تفاوت سلیقه‌هایمان آشنایی دارد.
۹- من عاشق صحبت کردن با همسرم هستم و واقعا از این کار لذت می‌برم.
۱۰- من به همسرم هم در جمع‌های عمومی و هم در روابط بین فردیمان احترام می‌گذارم.
۱۱- ارتباطم با خانمم سرشار از شوق، شور و هیجان است و این تفکر را غلط می‌دانم که عشق به مرور زمان تکراری می‌شود.
۱۲- تا آنجایی که از صحبت‌ها و رفتار همسرم متوجه شده‌ام او در مجموع، شخصیت مرا دوست دارد و اخلاق‌هایم را می‌پسندد.
۱۳- موسیقی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه همسرم را می‌شناسم و می‌توانم بعضی از آن‌ها را نام ببرم.
۱۴- ابراز عشق، محبت و تمایل نسبت به همسرم، یقینا بخش مهمی از ارتباطمان را تشکیل می‌دهد.
۱۵- زندگیمان در حوزه روابط زناشویی، معمولا بی‌مشکل و رضایت بخش بوده است.
۱۶- هر روز حداقل یک ربع با خانمم در جایی که دیگران حتی فرزندانمان مزاحممان نشوند، صحبت می‌کنم.
۱۷- همسرم یکی از بهترین مشاوران من برای تصمیم گیری‌های مختلف است و به اظهار نظر‌هایش احترام می‌گذارم.
۱۸- در طول روز و در زمانی که درگیر کار‌هایم می‌شوم، حداقل یک بار با تماس تلفنی یا ارسال پیامک حال او را می‌پرسم.
۱۹- وقتی از همسرم دور هستم، معمولا خوش بینانه و عاشقانه درباره او فکر می‌کنم و از اینکه هرچه زود‌تر به خانه برگردم، ناراحت نمی‌شوم.
۲۰- درگفت‌و‌گوهای من و همسرم کاملا بده و بستان وجود دارد یعنی هر دو هم می‌گوییم و هم می‌شنویم و همچنین هر دو روی نظرات یکدیگر تاثیر می‌گذاریم.
۲۱- من حتی زمانی که کاملا با آنچه همسرم می‌گوید، مخالف هستم با احترام و صبر و حوصله به حرف‌ها و نظرات او گوش می‌کنم.
۲۲- باید قبول کنم که همسرم معمولا یکی از بزرگ‌ترین گره گشاهای زندگی من است.
۲۳- معمولا من و همسرم در مورد مسائل اساسی و اهداف کلی زندگی با هم تفاهم داریم. به عبارت دیگر، نظراتمان با هم جفت و جور است.
۲۴- می‌توانم ۳ نفر از بهترین دوست‌های همسرم را نام ببرم.
۲۵- همیشه از خانمم به خاطر کارهایی که برای بهبود زندگیمان در خانه انجام می‌دهد، قدردانی می‌کنم.

 

نحوه محاسبه امتیاز آزمون
حال که به همه سوالات این آزمون پاسخ داده‌اید، نوبت آن است که امتیازتان را محاسبه کنید. برای محاسبه امتیازتان به ازای سوالاتی که به آن پاسخ «بله» داده‌اید، یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که پاسخ «خیر» هیچ امتیازی ندارد.
مجموع امتیاز همه سوالات، امتیاز نهایی شما خواهد بود که باید عددی بین صفر تا ۲۵ باشد.

 

تحلیل آزمون
اگر نمره شما در آزمون کمتر از ۱۲ باشد: باید قبول کرد که بعضی رفتارهای شما با همسرتان، آن قدر آزاردهنده هست که بتوان ادعا کرد شوهر خوبی برای همسرتان نیستید. اگر این موضوع شما را نگران کرده است، این حس نگرانی بدین معنا است که هنوز هم به زندگی مشترکتان اهمیت می‌دهید و به ادامه آن امیدوارید. پس احتمالا حفظ آن، آن قدر برایتان با ارزش هست که بخواهید برای بهبود آن تلاش کنید. اگر این طور است، پیشنهاد می‌کنیم برای کمک به بازسازی رابطه‌تان تلاش کنید.

اگر نمره شما در آزمون بین ۱۳ تا ۲۱ باشد: نقاط قوت زیادی در رفتارهای شما با همسرتان وجود دارد ولی همچنین در نقطه مقابل، ضعف‌هایی وجود دارد که توجه و هوشیاری زیاد شما را می‌طلبد. پس حسابی حواستان را جمع کنید و چشمانتان را باز نگه دارید و از انجام نکاتی که در ادامه همین مطلب مطرح خواهد شد، پرهیز کنید.

اگر نمره شما در آزمون بیشتر از ۲۲ باشد: تبریک! شما واقعا شوهر خوبی برای همسرتان هستید و رابطه شما و همسرتان از استحکام زیادی برخوردار است.

 

  • ۰ نظر
  • ۰۷ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۴۷
  • صالح خوش نفس

 

دروس عمومی:

 

1-  زبان انگلیسی: مدرسان

2-  استعداد تحصیلی: مدرسان

 

دروس تخصصی:


آمار و روش تحقیق:

1ـ کتاب مدرسان شریف

2ـ احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر علی دلاور

3ـ تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، ترجمه‌ی دکتر علی دلاور و دکتر سیامک نقشبندی

4ـ روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر علی دلاور

5ـ روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر اسماعیل بیابانگرد

رشد و یادگیری:

1ـ کتاب رشد مدرسان شریف

2ـ روانشناسی ژنتیک 1و2، دکتر منصور

3ـ روانشناسی رشد جلد 1و2، لورا ای برک

4ـ روانشناسی رشد دکتر حسن احدی ـ پیشگامان رشد، ویلیام گرین

5- جزوه یادگیری مدرسان شریف

6- نظریه های رشد خوئی نژاد

شخصیت و آسیب شناسی روانی:

1ـ کتاب شخصیت مدرسان شریف

2ـ روانشناسی شخصیت، شولتز

3ـ روانشناسی شخصیت پروین

4ـ نظریه‌های شخصیت، علی اکبر سیاسی

5ـ نظریه‌ها و مکاتب شخصیت، دکتر شاملو

6-کتاب آسیب شناسی روانی مدرسان شریف

7- اسیب شناسی بر اساس DSM-5 دکتر گنجی

8-خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک بر اساس DSM-5

9- راهنمای کامل تغییرات و نکات ضروری DSM-5 دکتر گنجی

  • ۰ نظر
  • ۰۵ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۱
  • صالح خوش نفس


دلایل نادرست ازدواج:

دلایلی هست که فرد به خاطر انها ازدواج می کند ولی همان دلایل می تواند ازدواج را با مشکلات و تضادهای قابل توجهی رویاروی کند. دلایل نادرست ازدواج در ذیل فهرست می شوند.

شورش بر علیه والدین

التیام یک ارتباط شکست خورده

فشار خانواده

ازدواج اجباری

به خاطر فقط نیاز جنسی

دلایل اقتصادی

تنهایی و استیصال

احساس گناه

احساس کمبود و تهی بودن

افرادی که مناسب ازدواج نیستند:  

افراد معتاد و الکلی

افرادی که به شدت خشمگین می شوند

افرادی که مسئولیت پذیر نیستند

افرادی که دیگران را کنترل می کنند.

افرادی که کودک مانده اند

افرادی که عواطف و احساسات خود را بیان نمی کنند

افرادی که اختلال شخصیتی دارند

افرادی که دچار اختلال جنسی اند

افرادی که خانواده ای آزاردهنده دارند.افرادی که از روابط قبلی خود هنوز التیام نیافته اند.

منبع:آموزش پیش از ازدواج،میرمحمدصادقی، مهدی،1392،انتشارات هنرآرایی

  • ۰ نظر
  • ۰۴ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۴۱
  • صالح خوش نفس


با نام و یاد خدای بزرگ

نیازمند راهنمایی های عزیزان هستم .آیا به انتشار مطالب ادامه بدهم یا برای مصاحبه دکترایم وقت بگذارم . ایا مطالب مفید هستند یا نه.

  • ۰ نظر
  • ۰۴ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۳۶
  • صالح خوش نفس

رفتارهایی که باید به کودکانتان آموزش دهید

رفتارهای بی‌ادبانه فرزندتان همیشه عمدی نیست.

رفتارهای بی‌ادبانه فرزندتان همیشه عمدی نیست. گاهی اوقات بچه‌ها تشخیص نمی‌دهند که پریدن وسط حرف دیگران، دست کردن در بینی‌شان یا بلندحرف زدن درمورد عیب دیگران در خیابان کار بی‌ادبانه‌ای است و پدرها و مادرها هم با این زندگی پرمشغله امروز همیشه فرصت نمی‌کنند که زمان کافی برای آموزش این مسائل بگذارند.اما اگر این۲۵رفتار مهم را در فرزندتان تقویت کنید،او را به کودکی فوق‌العاده مودب،مهربان و با تربیت تبدیل خواهید کرد.
- 

رفتار ۱: وقتی چیزی از کسی می‌خواهید، بگویید، «لطفاً».

رفتار ۲: وقتی چیزی از کسی می‌گیرید، بگویید، «متشکرم».

رفتار ۳: هیچوقت بین صحبت بزرگترها نپرید مگر اینکه کارتان خیلی مهم باشد. مطمئن باشید وقتی حرفشان تمام شد متوجه شما شده و جوابتان را می‌دهند.

رفتار ۴: اگر نیاز است که فوراً توجه کسی را به خودتان جلب کنید، از عبارت «عذر می‌خواهم» استفاده کرده و پشت سر آن بقیه حرفتان را بزنید.

رفتار ۵: اگر برای انجام کاری تردید دارید، اول اجازه بگیرید. اینکار باعث می‌شود بعداً پشیمان نشوید.

 

رفتار ۶: برای دیگران هیچ فرقی نمی‌کند شما از چه چیزهایی خوشتان نمی‌آید. نظرات منفی‌تان را برای خودتان نگه دارید یا فقط با دوستانتان مطرح کنید.

رفتار ۷: هیچوقت درمورد خصوصیات ظاهری دیگران نظر ندهید مگر برای تحسین کردن آنها.

رفتار ۸: وقتی کسی از شما حالتان را می‌پرسد، پاسخ داده و شما هم حالشان را بپرسید.

رفتار ۹: وقتی در خانه دوستتان هستید، یادتان باشد موقع رفتن حتماً از پدر و مادرش تشکر کنید.

رفتار ۱۰: وقتی می‌خواهید وارد اتاقی شوید که در آن بسته است، ابتدا در زده و قبل از اینکه در را باز کرده و وارد اتاق شوید، منتظر بمانید که کسی اجازه دهد.

رفتار ۱۱: وقتی به جایی تلفن می‌کنید، حتماً ابتدا خودتان را معرفی کرده و بعد بخواهید که با فرد موردنظرتان حرف بزنید.

رفتار ۱۲: وقتی کسی هدیه‌ای به شما می‌دهد، حتماً از او قدردانی و تشکر کنید. حتی می‌توانید این کار را با یک ایمیل تشکر انجام دهید.

رفتار ۱۳: هیچوقت جلو بزرگترها از کلمات زشت استفاده نکنید. بزرگترها همه این کلمات را بلدند و اصلاً برایشان جذابیتی ندارد.

 رفتار ۱۴: هیچوقت به کسی فحش ندهید.

رفتار ۱۵: به هیچ دلیلی کسی را مسخره نکنید. اینکار به دیگران نشان می‌دهد که آدم ضعیفی هستید.

رفتار ۱۶: حتی اگر بازی یا جمعی به نظرتان خسته‌کننده آمد، آرام بنشینید و تظاهر کنید که برایتان جالب است.

رفتار ۱۷: اگر موقع راه رفتن با کسی برخورد کردید، بلافاصله عذرخواهی کنید.

 

رفتار ۱۸: موقع عطسه یا سرفه کردن جلو دهانتان را بگیرید و هیچوقت در مکان‌های عمومی بینی‌تان را تمیز نکنید.

رفتار ۱۹: وقتی می‌خواهید از دری رد بشوید، نگاه کنید شاید لازم باشد در را برای کسی نگه دارید.

رفتار ۲۰: اگر دیدید والدین، معلم یا همسایه‌تان مشغول انجام کاری هستند، از آنها سوال کنید که می‌توانید کمکشان کنید یا نه. اگر پاسخشان مثبت بود آن کار را انجام دهید چون ممکن است کاری جدید یاد بگیرید.

رفتار ۲۱: اگر بزرگتری از شما می‌خواهد کاری انجام دهید، بدون غر زدن و با لبخند آن کار را انجام دهید.

 

رفتار ۲۲: وقتی کسی به شما کمک می‌کند. از او تشکر کنید. اینکار باعث می‌شود آن فرد دوست داشته باشد باز هم به شما کمک کند. 

رفتار ۲۳: از وسایل غذاخوری درست استفاده کنید. اگر اینکار را خوب بلد نیستید، از والدینتان بخواهید به شما یاد بدهند یا به آنها نگاه کرده و یاد بگیرید.

رفتار ۲۴: موقع غذا خوردن روی پایتان دستمال بیندازید و در صورت لزوم از آن برای پاک کردن دور دهانتان استفاده کنید.

 رفتار ۲۵: برای برداشتن چیزی از روی میز غذا خم نشوید، از دیگران بخواهید آن را به شما بدهند.

مرکز مشاوره روشنا: صالح خوش نفس


  • ۰ نظر
  • ۰۴ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۷
  • صالح خوش نفس

ریلکسیشنی متفاوت:

در حالتی آسوده و به صورت عمیق، استراحت کنید. خود را در یک محیط طبیعی بکر و دست نخورده و زیبا تصور کنید، نمی دانم، شاید علفزاری سبز و وسیع که جویباری خیال انگیز از میانش می گذرد یا کنار ساحل و شنهای سفید اقیانوس یا میان گلهای زیبای رنگارنگ یا کنار آبشار آرامی که اطرافش وصف ناپذیر است- مدتی را به تصور یکایک جزئیات و دیدن زیباییهای نهفته  و بوی معطر آن مکان بگذرانید و از ذره ذره این تجربه و از لحظه لحظه این فرصت زیبا استفاده کنید، لذت ببرید و قدردانی و شکر نمایید. اکنون بلند شوید و آرام و آرام و  قدم زنان به پیش بروید و مکانها و محیط های زیبای متفاوت را پیدا کنید، شاید گندمزاری طلایی باشد، لانه زیبای پرنده ای باشد، درختان پر از میوه های قشنگ و هرچه را که رویای شما تشنه آن است را می توانید تجسم نمایید به هر یک از اینها که می رسید مدتی را به تماشای عمیق آن و تحسین آن بنمایید.(در محیطی ساکت و ساکت،20 دقیقه آرام برای خود خلق کنید. و تصور کنید و از طبیعت لذت ببرید بگذارید ذهن و بدن و روحتان با آنها دوست شود و آرام گیرد. به هیچ چیز به غیر از تصورتان فکر نکنید.) 

توجه داشته باشید که بهترین وقت برای تجسم خلاق، شب، هنگامی که می خواهید بخوابید و یا صبح به محض بیدار شدن می باشد زیرا در این مواقع اغلب تن و ذهن، در آسایش و آرامش عمیق قرار دارند و پذیرای تجسم شما هستند. جنانچه در نیمه روز نیز زمان کوتاهی به این تکنیک اختصاص دهید تمام روزتان نرمتر و هموارتر خواهد گذشت.هرچه بیشتر تمرین نمایید، آسانتر تصور خواهید نمود. پس صبور باشید و تمرین نمایید.

  • ۰ نظر
  • ۰۳ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۵۳
  • صالح خوش نفس

به زندگیت، سلام کن.


هر لحظه زندگیتان،دارای خلاقیتی است

 

نامحدود و کائنات دارای سخاوتی بیکران.


کافی است آنچه را که می خواهید روشن


 باشد تا به سراغتان بیاید.

  • ۰ نظر
  • ۰۳ خرداد ۹۵ ، ۲۱:۵۹
  • صالح خوش نفس

در صورت آدمی، دو چیز مهم است:یکی لبخند و

 دیگریعمق نگاهش.این دو را هم هیچ جراحی نمی تواند

 به انسان بدهد.لبخند آدمی، اقیانوس صورتش است 

و چشمهایش آفتاب

 













  • ۰ نظر
  • ۰۳ خرداد ۹۵ ، ۲۱:۴۳
  • صالح خوش نفس


February 8, 2016

ADHD مداوم همراه با پدر و مادر بیش از حد انتقادی

February 8, 2016

Persistent ADHD Associated With Overly Critical Parents

High levels of criticism over time related to continuation of symptoms, study says

Read the journal article

WASHINGTON — For many children with attention deficit hyperactivity disorder, symptoms appear to decrease as they age, but for some they do not and one reason may be persistent parental criticism, according to research published by the American Psychological Association.

“Why ADHD symptoms decline in some children as they reach adolescence and not for others is an important phenomenon to be better understood. The finding here is that children with ADHD whose parents regularly expressed high levels of criticism over time were less likely to experience this decline in symptoms,” said Erica Musser, PhD, assistant professor of psychology at Florida International University and lead author of the study. It was published in theJournal of Abnormal Psychology®.

Musser and her colleagues studied a sample of 388 children with ADHD and 127 without, as well as their families, over three years. Of the children with ADHD, 69 percent were male, 79 percent were white and 75 percent came from two-parent households. The researchers measured change in ADHD symptoms over that period and measured the parents’ levels of criticism and emotional involvement.

Parents were asked to talk about their relationship with their child uninterrupted for five minutes. Audio recordings of these sessions were then rated by experts for levels of criticism (harsh, negative statements about the child, rather than the child's behavior) and emotional over-involvement (overprotective feelings toward the child). Measurements were taken on two occasions one year apart.

Only sustained parental criticism (high levels at both measurements, not just one) was associated with the continuance of ADHD symptoms in the children who had been diagnosed with ADHD.

“The novel finding here is that children with ADHD whose families continued to express high levels of criticism over time failed to experience the usual decline in symptoms with age and instead maintained persistent, high levels of ADHD symptoms,” said Musser.

While the findings indicate an association between sustained parental criticism and ADHD symptoms over time, this doesn’t mean one thing causes the other, said Musser.

“We cannot say, from our data, that criticism is the cause of the sustained symptoms,” she said. “Interventions to reduce parental criticism could lead to a reduction in ADHD symptoms, but other efforts to improve the severe symptoms of children with ADHD could 

also lead to a reduction in parental criticism, creating greater well-being in the family over time.”


 "مداخلات به منظور کاهش انتقاد والدین می تواند به کاهش علائم ADHD منجر شود، اما تلاش های دیگر برای بهبود علایم شدید کودکان مبتلا به ADHD نیز می تواند به کاهش انتقاد والدین منجر شود، ایجاد رفاه بیشتر در خانواده در طول زمان."

سطح انتقاد پایدار والدین مرتبط با تداوم اختلال در کودکان مبتلا به ADHD می باشد.

اصل مقاله را دریافت و مطالعه نمایید .نکات جالبی دارد.

http://www.apa.org

  • ۰ نظر
  • ۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۵
  • صالح خوش نفس

اصولی برای شاد زیستن

دیگران را به خاطر اشتباهشان ببخشید

زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید.

خودتان را دوست داشته باشید

خود خودت باش نه کسی که دیگران می خواهد

شکرکزار باشید

ورزش کنید

از عذرخواهی نترسید

همیشه صادق باشید

از پیروزی دیگران شاد شوید

ابراز احساسات را بلد باشید

موسیقی گوش کنید

فعالیت مفیدی انجام دهید

شنونده خوب باشید.

ارتباطات اجتماعی داشته باشید

با خانواده باشید برایشان وقت بگذارید

ارتباطات کلامی تان را افزایش دهید

با دیگران تعامل داشته باشید در میهمانی ها شرکت کنید

غرنزنید

انتقاد نکنید

زندگی در گذشته را متوقف کنید

حرف مردم را قطع نکنید

از حالت وابستگی،ترسیدن خارج شوید

به آموختن ادامه بده

رنگهای مشکی را از زندگیت دور کن

شادی هایت را به اطرافت پراکنده کن

با دوستان شاد معاشرت کن

برنامه های شاد نگاه کن

مسافرت کن

وقتی اشکهایت سرازیر می شوند،انرا بپذیر و تحمل کن

هرگز خود را بدبخت تصور نکن

به لطف خداوند ایمان داشته باش

با خدایت خلوت کن

از افراد منفی دوری کن

از کلمات مثبت استفاده کن

اگه خسته نیستی در رختخواب نمان

دست فقیری را بگیر و کمکش کن هرچند به مقدار کم

به موسسات و انجمن های خیریه سر بزن

به طبیعت و برگ سبز درختان نگاه عمیق و دوست داشتنی بینداز

گل پرورش بده

بر ایمان و اعتقادات خود بیفزا

به سفرهای زیارتی برو

ناپلئون هیل در کتاب کلید طلایی 15 نوع ثروت را معرفی می کند که داشتن آنها ما را ثروتمند می کند

نگرش مثبت

ارتباط موثر

ادب

یادگیری مادام العمر

انضباط شخصی

تندرستی واقعی

آرامش خاطر

خلاقیت

عشق ورزیدن به کار

داشتن برنامه و هدف

داشتن قلب و زبان شاکر

درک دیگران

استفاده موثر از زبان

بخشش و بخشنده بودن

اعتمادبه نفس



  • ۰ نظر
  • ۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۴۴
  • صالح خوش نفس

چند اصل اخلاقی مشاوران

صلاحیت

صداقت

مسئولیت پذیری حرفه ای

احترام به حقوق و شان مردم

توجه به رفاه دیگران

مسئولیت پذیری اجتماعی

رازداری

صلاحیت جنبه های متعددی دارد که برخی از آنها عبارتنداز دانش، مهارت بالینی، قضاوت بالینی، مهارت میان فردی و ...

رازداری مهمترین جنبه رابطه مراجع - روان شناس است در مواردی چون سوء رفتار با کودکان، احتمال خودکشی  و دیگر موقعیتهای مرگ آور می توان راز ها را فاش کرد.


حقوق مراجعان نیز عبارتنداز:

حق تغییر درمانگر

حق خاتمه دادن درمان

امکان ارجاع به روان شناسان دیگر

معرفی خدمات اجتماع نگر به عنوان گزینه دیگر

در مواقعی که دیگر نمی توانید کمکی به مراجع نمایید، درمان را تمام نمایید

دوست شدن با مراجع پس از درمان نوعی بهره کشی از مراجع و آسیب رساندن به اوست.

استخدام او، خرید و فروش با مراجع، و...نباید انجام گردد.

توصیه می کنم کتاب هنر درمان یالوم را بارها و بارها باید مطالعه کنیم.


  • ۰ نظر
  • ۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۷
  • صالح خوش نفس

تا کی به تمنای وصال تو یگانه

تا کی به تمنای وصال تو یگانه
اشکم شود، از هر مژه چون سیل روانه
خواهد به سر آید، شب هجران تو یا نه
ای تیر غمت را دل عشاق نشانه

جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه

رفتم به در صومعه‌ی عابد و زاهد
دیدم همه را پیش رخت، راکع و ساجد
در میکده، رهبانم و در صومعه، عابد
گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد

یعنی که تو را می‌طلبم خانه به خانه

روزی که برفتند حریفان پی هر کار
زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار
من یار طلب کردم و او جلوه‌گه یار
حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار

او خانه همی جوید و من صاحب خانه

هر در که زنم، صاحب آن خانه تویی تو
هر جا که روم، پرتو کاشانه تویی تو
در میکده و دیر که جانانه تویی تو
مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

مقصود تویی، کعبه و بتخانه بهانه

بلبل به چمن، زان گل رخسار نشان دید
پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید
عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید
یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید

دیوانه منم، من که روم خانه به خانه

عاقل، به قوانین خرد، راه تو پوید
دیوانه، برون از همه، آیین تو جوید
تا غنچه‌ی بشکفته‌ی این باغ که بوید
هر کس به زبانی، صفت حمد تو گوید

بلبل به غزلخوانی و قمری به ترانه

بیچاره بهایی که دلش زار غم توست
هر چند که عاصی است، زخیل خدم توست
امید وی از عاطفت دم به دم توست
تقصیر خیالی به امید کرم توست

یعنی که گنه را به از این نیست بهانه

 شیخ بهایی



  • ۰ نظر
  • ۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۳۳
  • صالح خوش نفس

روشهای درمانی دزدی کودکان


مفهوم مالکیت را به کودک آموزش دهید


آرامش خود را حفظ کنید و از به کار بردن واژه هایی مثل دزد و دزدی کردن در مورد او خودداری کنید.


اشتباهش را با روش قابل فهم برای او توضیح دهید.


جریمه ای کوچک برای او در نظر بگیرید.


شرایط را برای جبران اشتباهش فراهم کنید.


ریشه اشتباه را قطع کنید.


خودتان رعایت مالکیت کنید. الگوی خوبی باشید.


به نیازهای مادی کودکتان توجه کنید. شاید به نیازهایش بی توجه هستید.


بی مهری و بی توجهی به او می تواند دلیل این کار  باشد.


رفتارهای خشونت آمیز پدر و مادر و مراقبان کودک و ناپدری و نامادری و ...


الگوگیری از پدر و مادر و محیط اطراف


پدر و مادر شاید سهل گیر هستند.


شاید دزدی او اعتراض به وضعیت موجود باشد.


با روان شناس صحبت نمایید و بسته به موقعیت و خصوصیات او روشی متناسب در جهت درمانش اتخاذ نمایید.


شاید ناشی از اختلال وسواسی است به نکات ذیل نیز توجه نمایید.


پول توجیبی حتما برایش اختصاص دهید.


در کیف مدرسه اش خوراکی های خوشمزه قرار دهید.


شی دزدیده شده  را با همکاری او برگردانید.


به صورت زیرکانه و غیر مستقیم احساس ناخوشایند خود را از عمل دزدی به او بفهمانید.


آرامش و شادی را به خانه برگردانید.


دوست تاثیر دارد فرزندتان را در پیدا کردن دوست خوب همراهی فرمائید.


اعتراف خواستن از کودک کاری واقعا غیر عاقلانه است این کار را 

انجام ندهید.


اگر مجبور شدید که پول وسیله دزدیده شده را پرداخت کنید، با پول و پسنداز کودک در صورت امکان پرداخت شود.


شاید این کارش ناشی از هیجان طلبی او باشد سعی کنید در کلاسهای ورزشی مانند کلاسهای رزمی ثبت نام نمایید.


به رفتارهای مثبت او توجه نموده و کوچکترین نقاط مثبت رفتاری 

او را برجسته نمایید تا این رفتارها جایگزین رفتارهای منفی او گردد.


دقت نمایید واقعا لازم است روشهای اتخاذی با کمک یک مشاور و روان شناس صورت گیرد شاید ناشی از یک اختلال در طبقهبندی DsM5باشد باید بررسی گردد.


به کودکتان احترام بگذارید به خواسته های او توجه فرمایید. او را 


با دیگران مقایسه نکنید. فراتر از توان او از او چیزی نخواهید. و...


شاید ناشی از انتقام گیری باشد.


جدایی های طولانی او از پدر و مادر و محرومیتهای طولانی می تواند ازدلایل اینکار باشد.


لباس های نامناسب او،نداشتن اسباب بازی،تغذیه و پول ناکافی،تعریف ها و توصیف های امکانات دیگران در نزد کودک و حسرت خوردن در پیش او و...به نظر من از دلایل این کار می باشد.


ناعدالتی در تقسیم بالسویه امکانات بین فرزندان 

موفق باشید. صالح خوش نفس: روان شناس کودک 


  • ۰ نظر
  • ۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۰۳
  • صالح خوش نفس

روشهایی برای درمان پرخاشگری کودکان

روح سالم و پاک کودک را با پرخاشگری خود ، مخدوش نکنید

چون خودتان خشن هستید کودکتان نیز چنین است. پس خودتان را درمان کنید.آرام باشید و مهربان چه خبرتونه

از تنبه خودداری کنید

کارتون و فیلم پرخاشگونه را محدود کنید. 

فرصت تخلیه هیجانی را برای کودک در محیط مخصوصا باز فراهم نمایید

علت رفتار پرخاشگونه او را پیدا کنید

همدلی را افزایش دهید.

با کودک تمرین کنید که خواسته هایش را با رفتار جرات مندانه بخواهد نه با پرخاشگری

توصیه می کنم فرق این دو را مطالعه نمایید

کودک را تشویق نمایید به کوچکترین رفتارهای مثبت او متمرکز شوید و تقویتش کنید.

با او همبازی شوید.

پیگیری و مسئولیت بعضی کارها را به او بسپارید و ...

ممنونم . مطالب زیاده و من برای ثبتش نیازمند انگیزه بیشترم ولی تشویق نمیشم

پس کودکتان را تشویق کلامی نمایید بگید خدا ترا به من هدیه داده - این رفتارت عالی بود ، ازت متشکرم-3دقیقه تمام در آغوشش بگیریید و هر دو آرام باشید تا گرمای بدنتان باعث آرامش او گردد.

فنون محرومیت کوتاه و موقت در صورت نافرمانی لازم است.

شاید از دوستانش یاد می گیرد و آنها الگوی مناسبی برای او نیستند

شاید هنگام انجام رفتار پرخاشگرانه ای که او انجام می دهد می خندید و خوشتان می آید و انجآم دوباره آن را در او تقویت می کنید.

شاید برای رسیدن به خواسته هایش هنگامی که خود را به زمین می زند ، دقت می کنید و خواسته اش را انجام می دهید و کودک به این باور ناکارآمد می رسد که برای رسیدن به خواسته هایش باید همیشه از این تکنیک استفاده کند.

و شایدهای دیگر، بالاخره شما باید کودکتان را بشناسید و علت پرخاشگریش را یافته و اقدام مداخله ای را انجام دهید.


  • ۰ نظر
  • ۰۱ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۵۹
  • صالح خوش نفس

تلفن تماس09148242590
در تالیف کتب مربوط به رموز موفقیت و بهبود کیفیت و رشد فردی،کتب کودک و نوجوان آماده همکاری با انتشارات معتبر هستم.
برای مشاوره رزرو وقت قبلی ضروری است.

آخرین مطالب